پیام دهکردی: مرگ و پنگوئن آخرین حرف من با جامعه ام است

به گزارش وبلاگ ورزش و سلامتی، پیام دهکردی با بیان اینکه یک کارگردان باید فرزند زمانه خودش باشد و آثاری را اجرا کند که از شرایط روز منبعث گردیده، اظهار کرد: من همیشه کاری را انتخاب می کنم که می دانم حرفی برای زدن با مردم دارد و نمایش مرگ و پنگوئن آخرین حرف من با جامعه ام است.

پیام دهکردی: مرگ و پنگوئن آخرین حرف من با جامعه ام است

این کارگردان و بازیگر تئاتر که نمایش جدیدش را به نام مرگ و پنگوئن به نویسندگی محمد چرمشیر از یکشنبه 11 شهریور ماه روی صحنه تالار چهارسوی مجموعه تئاترشهر می برد در گفت وگویی با وبلاگ ورزش و سلامتی درباره این نمایش شرح داد: قصه این نمایش به طور کلی درباره انسان معاصر است. حکایت انسان هایی که امروز از حضور در یک دنیا ناامن رنج می برند. در این نمایش با شخصیتی به نام ویکتور همراه می شویم و درباره بحران امنیت و فراز و نشیب های زندگی او از عشق، مرگ و پنگوئن که فصل خاص این داستان است می پردازیم.

او با اشاره به اینکه این نمایش درد جامعه، آلام و بحران های آن را بیان می نماید گفت: من تمام کارهایی که در این سال ها چه در سمت کارگردانی و چه در مقام بازیگر انجام داده ام، ارتباطش با مسائل روز برایم اهمیت زیادی داشته و تلاش کردم فرزند زمانه خودم باشم، به همین دلیل آثاری را انتخاب کردم که منبعث از شرایط روز بوده. تئاتر اجتماعی از دغدغه های اصلی من است، این کار هم کاملا به تناسب درک ما از شرایطی که در آن زندگی می کنیم نوشته گردیده است. مرگ و پنگوئن آخرین حرف من با جامعه ام است. کما اینکه پیشنهاد گردیده بود که از کارهای قبلی بازفراوریی داشته باشیم اما من ترجیح می دادم حرفی زده گردد که با شرایط روز منطبق باشد.

این کارگردان درباره نحوه انتخاب بازیگران این نمایش نیز شرح داد: در این نمایش بازیگران سابقه داری وجود دارند که از هم نسلان من هستند اما به طور کلی در تمام کارهایم حتما نسل جوان در آن حضور پویا و پررنگی داشته اند تا بتوانیم از این طریق راهی برای معرفی این افراد به حوزه تئاتر حرفه ای ایران ایجاد کنیم. ضمن اینکه چیدمان این کار اقتضای خوانش خاص کارگردانی من نیز است. در واقع گروه آمیزه ای است از حضور بازیگران پخته و با سابقه نسل قبل و نسل جدید که ترکیب جذابی را رقم زده اند.

در ادامه این گفت وگو دهکردی که چندسال است در لاهیجان زندگی می نماید درباره شرایط تئاتر در این شهرستان شرح داد: متاسفانه بحثی که سال هاست مدیران فرهنگی درصدد انجام آن هستند اما الان تبدیل به یک شوخی گردیده، بحث عدالت فرهنگی است. به طوری که باید دیگر نامش را به بی عدالتی فرهنگی تغییر دهیم. توزیع عادلانه فرهنگ و ملزوماتش در سراسر کشور ایده درستی است، اما تمام کارها و پیشرفت ها و امکانات در تهران است. تمرکززدایی یک شعار بیش نیست. یکی مثل من با تمام تجربه ای که داشتم به استان دیگری رفتم تا کارم را آنجا ادامه دهم اما من که به تنهایی از عهده تمرکز زدایی برنمی آیم. باید حمایت هایی صورت بگیرد تا جریان مثبتی ایجاد گردد.

او افزود: لاهیجان که به عروس گیلان معروف است یک سالن تئاتر ندارد یعنی درحقیقت سخت افزار فراوری تئاتر هم ندارد. 14 سال است که بنا است یک سالن به تئاتر شهر تبدیل گردد، اما هنوز این اتفاق نیفتاده و فقدان چنین امکان حیاتی، آسیب جدی ای را برای هنرمندانی که در این منطقه فعالیت می نمایند به وجود آورده است. شرایط در رشت بهتر است اما به طور کلی شرایط غمگنانه ای داریم. یک شکاف طبقاتی بزرگ بین تئاتر تهران و شهرستان وجود دارد. ضمن اینکه قالب آدم های فعال و صاحب سبک ایران در شاخه های مختلف شهرستانی اند و بومی تهران نیستند. من سال ها پیش این پیشنهاد را دادم که شهرستان ها نخبه های هنری خود را لیست نمایند و از آنها دعوت نمایند که به استان خود برگردند و زیرساخت ها را برایشان فراهم کنید. اما متاسفانه اکنون هیچ ضرورتی برای رشد فرهنگ وجود ندارد زیرا دغدغه امروز مدیران کشور فقط اقتصاد گردیده است. در زمانی که شعار سال فرهنگ بود تغییری حاصل نشد الان که تاکید روی اقتصاد است که هیچ...

دهکردی در خاتمه با تاکید بر اینکه حضور سلبریتی ها در تئاتر آن را در آینده ای نه چندان دور تبدیل به یک تجارت خانه می نماید اظهار کرد: نمایش ما سلبریتی و بازیگر چهره ندارد. اما الان شرایط به گونه ای گردیده که اگر نمایشی این ویژگی را داشت حتما موفق است و اگر نداشت دیده نخواهد شد و با شکست قطعی روبرو می گردد. درحالی که پیش از این چنین چیزی وجود نداشت. و اگر جلوی پیشرفت این اتفاق گرفته نگردد در آینده ای نه چندان دور تئاتر ایران به یک تجارت خانه تبدیل می گردد که از آدم ها با رویکرد ابزاری استفاده می گردد و این شرایط علاوه بر آنکه برای تئاتر خطرناک است برای خود سلبریتی ها نیز مشکل آفرین خواهد بود.

به گزارش وبلاگ ورزش و سلامتی، نمایش نامه مرگ و پنگوئن را محمد چرم شیر بر اساس رمانی با همین نام اثرآندری کورکف به نگارش درآورده است و به ترتیب الفبا مهران امام بخش، عباس جمالی، محمدحسین زیگساری، محمد شهبازطهرانی، فرید قبادی، عارفه لک، امین موحدی پور، باران وقارکاشانی در این نمایش بازی می نمایند.

این نمایش از 11 شهریورماه در سالن چهارسو مجموعه تئاترشهر ساعت 20:30 روی صحنه خواهد رفت.

وحید لک (مجری طرح و مدیرفراوری)، مجتبی رجبی (طراح صحنه)،عابس خلقی (طراح نور)،ندا نصر (طراح لباس)، آنکیدو دارش (موسیقی)، ماریا حاجیها (طراح گریم)،رویا ناصری (طراح و سازنده عروسک)،شقایق باقری (معلم آواز)، منصور نصیری و امید رجائی (گروه کارگردانی)، مرتضی زمانی، طلا سپهرم (عکاس)، فواد خراباتی (مدیر روابط عمومی)، بابک مینایی (فیلمساز پشت صحنه)، علیرضا اسدنژاد (دستیار فیلمساز) و آوا فیاض (مشاور تبلیغات و رسانه) از دیگر عوامل نمایش مرگ و پنگوئن هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "پیام دهکردی: مرگ و پنگوئن آخرین حرف من با جامعه ام است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیام دهکردی: مرگ و پنگوئن آخرین حرف من با جامعه ام است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید